Dr. Nagy Szilvia pszichiáter szakorvos

Az alkoholmegvonásos tünetegyüttes legsúlyosabb formája az ún. delirium tremens, ami egy közvetlen életveszélyes állapot: hullámzó tudatzavar, tájékozatlanság és hallucinációk (hanghallások és látomások) jellemzik, mivel a vegetatív idegrendszer egyensúlyi állapota megbomlik. A halálozás gyakorisága ebben az esetben 1-3%, így ez az állapot feltétlen kórházi kezelést igényel.

Az alkoholbetegség további lehetséges szövődménye az alkoholos személyiségváltozás: ilyenkor jellemző az agresszivitás, a hullámzó hangulat, az érzelmek felszínessé válása, gyengül az ítélőképesség, fokozódik a gyanakvás, felbomlanak a szociális és családi kapcsolatok, valamint fokozódik az elmagányosodás; az ördögi kör ezzel bezárul. A továbbiakban romlik a memória is: ez az "alkoholista önsorsrontó karrierje".

Az alkoholos pszichotikus (a realitásérzék elvesztésével járó) zavarok közül a legjellemzőbb az ún. Othello-szindróma, vagyis az alkoholos féltékenységi téboly. A tartós használat mellett a mentális teljesítmény is csökken, ami az enyhe kognitív zavartól a teljes amnéziáig terjedhet. Az agyi elváltozások képalkotó vizsgálatokkal (koponya CT, MRI) is kimutathatóak: ilyen például az agysorvadás, ami még visszafordítható, és az absztinencia során javulást mutat (részletesebben lásd: A józanság segít helyrehozni az alkoholizmus által okozott idegrendszeri károkat). A Korzakov-szindrómában (percember) a megjegyző emlékezés károsodik; ennek kezelése nagydózisú B1-vitaminnal történik.
    Az alkoholmegvonásos tünetegyüttest el kell különíteni az egyéb kézremegéssel járó (főleg neurológiai) kórképektől, a pajzsmirigy- és cukorbetegségtől, a szívproblémáktól, valamint a lázas állapotoktól.